Pole position!

Eindelijk was het zover… zaterdag en zondag 21 en 22 september…Kwalificatie weekend! Deels bedoeld om de andere deelnemers te leren kennen, maar deels ook onze ‘krachten’ te meten aan de concurrentie! Tja.. die krachten… wie niet sterk is… die moet maar slim zijn 😉. Haha.. vooral de anderen te slim af zijn… dat is pas echt genieten!

Om 6 uur ging de wekker al in Vosselaar. Vroeg, donker en vooral nog best fris buiten! Maar het beloofde een mooie dag te worden en dus vertrok Esther vastberaden in een zomerse outfit richting Wijchen. Terwijl Ilse na een hele korte nacht haar ogen opendeed en nog snel krentenbollen bij de bakker was gaan halen, was de eerste opdracht van de dag al mislukt. Estimated time of arrival (ETA) van 8 uur in Wijchen niet gehaald 😬. Wegwerkzaamheden, wegafzettingen en nog meer wegwerkzaamheden maakten de reis naar Wijchen een stukje langer.

Gelukkig stond de cappuccino ☕️ klaar en kon Esther kort bijkomen van de eerste etappe. Gezellig kletsend de laatste spullen verzamelen en alles uit de BMW vergooien naar de Audi.. we kunnen vertrekken…

Direct de A50 op richting Arnhem.. althans dat was het plan.. Helaas was ook deze afgesloten .. fashionably late arriveren wij in Elst.. met eerste snelheidswaarschuwing al op zak voordat de kwalificatie begonnen was.

Het is vooral een gezellig weerzien! Oud-deelnemers uit de Rallye8000, maar ook Expeditie Noordkaap en Mystery Roads doen allemaal mee met deze nieuwe editie van Mystery Roads! Organisator Peter Jacobsen legt de spelregels nog een keer uit en we kunnen bijna vertrekken. Ilse haalt het wedstrijd boek op, terwijl Esther nog even haar nerdy skills 🤓 uit de kast haalt voor het installeren van de Glympse app bij de andere deelnemers. Via deze app zijn wij in februari ook live te volgen. @Peter, we verwachten wel korting voor online support hè!

10.04 starttijd van team 4! We zijn vertrokken!!! Eerste opdracht bolletje pijltje.. tot en met het vierde plaatje perfect op koers.. maar dan.. weiland in, zandweg op, terug op de rotonde.. Dan maar opnieuw. Maar ook poging 2 strand en gelukkig krijgen we ‘verlossing’ van de organisatie, er ontbreekt een plaatje. Met een tussen coördinaat in de hand vervolgen wij de weg. Grappig om te zien dat we op een klein weggetje door de landerijen één van de andere deelnemers tegemoet rijden, beiden ervan overtuigd op de juiste weg te zijn.

Bij het coördinaat even pitstop en onderzoek naar de waar de rotonde vroeger gelegen heeft.. immers dat is vertrekpunt van dit coördinaat en bolletje pijltje opdrachten vergen uiterste precisie. Daarna zijn we weer op koers, afstanden kloppen en de plaatjes zijn goed te volgen. Rond half twaalf zetten we de auto neer op het eindpunt, een P&R in Ochten (N51.918678, E5.569496).

Volgende opdracht is de ideale tijd rijden naar Zoetermeer, snelwegen vermijden. Starttijd 11u47.  We nemen onze tijd om de navigatiesystemen in te stellen en komen al snel tot de conclusie dat een beetje meer oefening wel nodig is. Daarnaast hebben we voor vandaag de laptop thuisgelaten en missen we alle online routeplanners. Met een gok op de ideale tijd beginnen we aan de etappe.
Prachtige binnendoor weg door langs Wijk bij Duurstede, Houten, Bunnik, de binnenstad van Utrecht en Gouda naar Zoetermeer. We komen vooral Duitse deelnemers tegen die steevast een andere richting kiezen om een paar kilometer verder weer ineens achter ons te rijden. Onze ideale tijd blijkt met al het stadsverkeer nog best een uitdaging en de reguliere sanitaire stop wordt weer snel vervangen door een F1 pitstop.. in de ankers, deuren open en.. ach téveel info zitten jullie ook niet op te wachten.. sommige zaken laten we maar een mystery 😉.

Met de eindstreep in zicht maken wij het onszelf altijd nog even moeilijk, maar met een extra rondje, komen we dan toch op de eindstreep aan; SilverDome in Zoetermeer. Een mooie locatie voor de behendigheidsproeven!

Eerste proef.. de remproef! Onderweg al een beetje geoefend en Ilse haar gevoel zat goed! Met een aanloop van > 50 km per uur en een remweg van ongeveer 5 meter, zet deze dame de auto maar 10 cm van de lijn tot stilstand. Krentenbollen en bananen vliegen door de auto, maar ach.. we staan stil, praktisch op de lijn! Helaas was dit het oefenrondje… we mogen dus nog een keer. Gelukkig heeft Ilse stalen zenuwen en opnieuw zet ze de auto op bijna op de streep neer.. en nee, we hebben geen camera op de auto 😳!

Volgende proef, achteruit rijden, zo dicht mogelijk op de pion met tennisbal. Achteruitrijsensoren worden afgeplakt en dus moeten we wat anders verzinnen… We focussen ons op de pionnen aan de zijkant van de auto. Met de meetlat uit Esther haar handtas (standaard equipement, toch 😆) meten we de afstand op tussen de wielen en de achterkant van de auto… en lijnen dit uit met de pionnen. Beetje teleurgesteld komen we rond de 25 cm uit. Achteraf blijkt de concurrentie de pionnen verzet te hebben 🙈😆.

Dan proef 3, slalommen tussen de pionnen door, eerst vooruit daarna achteruit. De pionnen staan eigenlijk te dicht op elkaar waardoor de teams voor ons flink moeten steken en kostbare tijd verliezen. Wij besluiten de ‘achtjes’ zo breed mogelijk over het terrein te maken en dat lijkt te werken. Achteruit bijna één pion om, maar door super corrigeren van Ilse worden de strafpunten op het laatste moment vermeden. Niet de snelste tijd, maar toch goed gedaan!

Terwijl één van de teams nog even hun testosteron moet laten zien 😉 door wat extra rubber op het asfalt te leggen en een paar donuts te draaien, wordt het kwalificatieweekend vervolgd richting het Louwman Museum (N52.100054, E4.350139) in Den Haag. We mogen even onze auto uit om de grootste privé collectie klassieke en antieke automobielen ter wereld te bewonderen.

 

Rond kwart over vijf vertrekken we voor de volgende opdracht. De kortste route naar N52.272139, E5.239552. Ook nu missen we de laptop… maar ja, niets aan te doen. Drie navigatie systemen geven dezelfde route aan en dus vertrekken we. De route leidt onderlangs Amsterdam naar Blaricum. Geen spannende route, gewoon snelweg.. zou er dan toch een kortere route zijn? Het antwoord is ja… een aantal Duitse team hebben GoogleMaps op wandelen ingesteld… uren later komen ze aan.. maar wel de kortste route.. al kregen wij wel onderweg foto’s door van wegafsluitingen. Volgende keer moeten jullie – onze backoffice – ons maar weer dit soort tips influisteren 😉🙋‍♀️

Vanuit Blaricum mogen we zonder opdracht richting hotel rijden… even lekker gas erop dus 😃. Beetje jammer dat zonder opdracht onze wedstrijdmodus ook gelijk UIT gaat en zo kan het dus gebeuren dat wij willen inchecken bij het naastgelegen hotel.. ehhhh foutje…🤦‍♀️ Maar nog veel leuker.. sommige volgzame teams wilden daar ook inchecken..😂😂😂
Uiteindelijk het juiste hotel gevonden, oprijlaan van 400 meter, prachtig gelegen in de bossen van Zeist. We checken in op de kamer, frissen ons op, relaxen wat en schuiven aan voor het diner. We horen dat er morgen geen proeven meer op de planning staan en dus laten we de flessen wijn maar op tafel zetten… een goed begin van een heerlijk ontspannen avond!

 

 

 

 

 

 

 

Zondagochtend lekker uitslapen, rustig ontbijten en rond 11 uur worden we bijeengeroepen voor de eindstand van het kwalificatieweekend! We did it!!! Pole position voor de 8-daagse Mystery Roads rally in februari. Start op 1 februari 2020, omgeving Arnhem. Komen jullie ons uitzwaaien?

Na de koffie checken we uit en rijden rustig richting Wijchen! Weer veel indrukken en mooie herinneringen rijker! Bij Ilse zetten we nog even de laptop aan voor wat werk verplichtingen, vervolgens uiteraard Max nog even zien rijden in Singapore en dan mag Esther aan de rit naar België beginnen.. normaal een uurtje, helaas door wegafsluitingen, evenementen rondom Market Garden, ruim 2 uur… Thuis op de bank nog even nagenieten en dan bed in… Het wordt een lange en drukke werkweek!

1 gedachte op “Pole position!

  1. Jullie hebben het weer gedaan. Iedereen is gelijk op zijn hoede. Dat de pionnen waren verzet was dat al door een deelnemer. ???
    Zal jullie weer overal aanmelden en hoop dat het geld gaat opleveren.

    Super dames en veel succes met de verdere voorbereidingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.