Prepping for…

Zaterdagochtend, heerlijk rustig in huize Lub, de kids zijn nog logeren en wij genieten van een ochtend zonder wekker. Althans… een late wekker. Vandaag staat het klaarzetten van de automaterialen op het programma en aangezien die her en der door het huis, de kelder en de garage verspreid liggen, wil ik toch een beetje bijtijds hieraan beginnen!

En zo sta ik rond een uur over negen in de garage. Het zonnetje schijnt heerlijk en het is buiten nog best aangenaam.

De kokosmatten zijn snel gevonden. Op speciaal verzoek van de Rallye 8000 hebben we deze vorig jaar aangeschaft… niet gebruikt en met onze wegrijhulp van de ANWB beetje overbodig, maar ach… we leggen ze wel onderin de auto. Tja… die wegrijhulpen trouwens… waar liggen die ook al weer???? Ik krijg ze maar niet gevonden en opeens gaat er een lampje branden. Oud-collega Kirsten is naar de lokale bank gegaan en met de lokale bank ervaring van Ilse nog vers in ons geheugen, hebben we haar onze nog hagelnieuwe wegrijhulpen cadeau gedaan. @Ilse, moeten wij nog even op ons boodschappenlijstje gaan zetten dus 😊

Het bakkie, oftewel 27MC, ook gevonden, inclusief antenne. De jerrycan… ondanks dat we redelijk zuinig rijden en een actieradius bijna 700 kilometer met de Audi hebben, nemen we toch altijd een gevulde jerrycan met 10 liter mee. Helaas echt gevuld met brandstof, benzine in dit geval en niet met andere versnaperingen 😉

Ook kom ik de hele kist met vloeistoffen voor de auto tegen, koelvloeistof, remvloeistof, motorolie, gedemineraliseerd water, de-icer, slotontdooier en anti-fog. Die laatste is uiteraard om de mist van uit de Schotse hooglanden te verbannen 😊

Met onze checklist in de hand streep ik rustig verder af; brandblusser, verbanddoos, een banden reparatie set (soort prop om in het gat van de band te stoppen), verstralers, sneeuwsokken, sneeuw schep, sleepoog, ijskrabber en vaseline.

En door naar de kelder… de kachel, verlengsnoer, duct tape, afzetlint, oranje fakkels, pechverlichting, ledlamp en zaklamp. En als laatste binnen in de kasten voor de navigatiesystemen en de dashcam.

Ik verdeel de spullen over een paar kisten. Het bakkie, de verstralers en dashcam moeten namelijk nog in/op de auto gebouwd worden. Ook dit jaar mogen we weer op het vakmanschap van Paul vertrouwen om dit allemaal voor ons te regelen!

Aanvullende verstralers dit jaar!

De navigatiesystemen worden door de broer van Ilse geüpdatet en de rest komt allemaal klaar te staan in de gang van Ilse. Alle kisten gaan mijn auto in en gas erop richting Wijchen. Het zonnetje verdwijnt en maakt plaats voor motregen en wind. Brrrrr… ondanks dat we best wat koude gewend zijn, voelt het vandaag echt waterkoud aan.

Een deel van de materialen komen morgen nog met mijn vader mee. Altijd sponsor van een groot deel van de inhoud van onze kofferbak. Tie-wraps, spanbanden, sleepkabel en wat gereedschap; een waterpomptang, een combinatietang, een bahco, een schroevendraaier (plat en kruis), een nijptang, een platbektang, een mesje, een doppenset, een steeksleutel en een rubber hamer.

De missende onderdelen, zoals reserve ruitenwissers, sneeuwkettingen en ruitenwisservloeistof worden via Paul besteld bij Brezan automaterialen! Zo… deze dames zijn voorbereid!

De voorbereiding gaat verder in Wijchen, kisten uit de auto en snel naar binnen, lekker warm en de koffie staat klaar! We zien elkaar door ziekte van Ilse maar weinig, toch fijn om weer even samen te zijn! Terwijl Ilse vooral uitrust en probeert de medische narigheid onder controle te krijgen, tokkel ik op de laptop verder. Mails naar mogelijke sponsoren, afspraken maken en natuurlijk een facebook crowdfunding actie!

Delen is lief,
doneren nog liever !

Ook bij deze nog de warme oproep om onze actie zoveel mogelijk te delen! Doneren mag natuurlijk ook, ofwel via Facebook ofwel via onsrekeningnummer NL63RABO0306810115 tnv Ilse Heinsman – Esther Lub o.v.v. Rally KNGF Geleidehonden ofwel via onze Tikkie buttons op www.ascoldasfire.nl/doneer-nu

Met de laptop op schoot gaat onze voorbereiding online verder. In de zoektocht naar benodigde vignetten komen we ook de verkeersregels voor Groot-Brittannië en Noord-Ierland tegen. Sommige brengen ons aan het lachen, sommige leiden tot grote vraagtekens op ons gezicht.

Best een uitdaging met een hele cockpit aan schermen. Zullen we er maar een tussenschot tussen maken 😉

Zo zullen we ook nog even moeten wennen aan de snelheids- en lengte aanduidingen.
1 mijl = 1,6 km.
1′ (foot) = 0,3 m.
1″ (inch) = 2,54 cm.
We zullen ze maar op het dashboard plakken als geheugensteuntje! Daarnaast zijn ook sommige uitdrukkingen niet helemaal bekend. Hard shoulders, hidden dips, humps, loose chippings…  ga er maar aan staan. Engels is normaal gesproken geen probleem, maar van deze verkeerstermen hadden wij toch nog nooit van gehoord. Toch nog wat huiswerk voor de komende weken!

En de voorbereiding gaat verder naar de overtochten… Alle ferries worden in kaart gebracht… We zien gelijk een mogelijke route verschijnen… een wild guess natuurlijk… maar wel leuk om op deze manier wat in de stemming te komen! Na vertrek vanaf Grand Place d’Arras zetten we koers naar de Normandische of Bretonse kust. Vanuit Cherbourg of Roscoff nemen we de ferry naar het zuiden van Ierland. Vervolgens rijden we langs de prachtige Ierse kust naar het noorden. In Larne opnieuw de boot op richting Troon, door naar de Schotse hooglanden. Onderweg naar het zuiden passeren we bij de F1 fabriek van Red Bull in Milton Keynes. Vervolgens naar de oostkust van Engeland, de boot op naar Esbjerg, Denemarken. Het liefst zouden we de boot naar IJsland nemen vanuit één van de noordelijkste puntjes van Schotland, maar dan zijn we waarschijnlijk wat langer onderweg… De boot naar Denemarken wordt het dus. De laatste kilometers dwars door Denemarken, misschien nog een coördinaat op één van de Deense Waddeneilanden, of een opdracht op het wad 😊, een laatste boot om voorlangs Hamburg de Elbe over te komen en gas erop naar Nederland. Met een beetje geluk en heel veel support van jullie, hopen we daar als winnaars van de Mystery Roads editie 2020 over de streep te komen!

Rond een uur over vijf stap ik weer in de auto richting België. Veel gedaan! ’s Avonds gezellig thuis op de bank ijshockey kijken… Veel te koud buiten en manlief niet fit. Ondertussen begint het blog vorm te krijgen.

Volgende voorbereidingssessie staat helemaal in het teken van coördinaten oefenen… tips en trics altijd welkom!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.